Statuten van de Raad van Russische Landgenoten in Nederland

1. Algemene bepalingen van de Raad van Russische Landgenoten in Nederland.

1.1 De Raad van Russische Landgenoten in Nederland (hierna — RRL) is het coördinerende adviesorgaan van de Landconferentie van Russische landgenoten die in Nederland wonen.

1.2 Tussen de landconferenties van de in Nederland wonende Russische landgenoten (hierna de Conferentie genoemd) oefent de Raad vertegenwoordiging van de belangen van landgenoten in overheidsinstanties van de Russische Federatie en overheidsinstanties van de samenstellende entiteiten van de Russische Federatie uit; in openbare organisaties van de Russische Federatie; in landelijke en publieke organisaties in binnen- en buitenland, maar ook aan internationale organisaties, verenigingen en personen.

1.3 RRL vervult de functie van het conferentiesecretariaat, inclusief de voorbereiding van de conferenties, projectbeslissingen, documenten en materialen.

1.4 RRL in Nederland opereert in overeenstemming met het Burgerlijk Wetboek en met Nederlands recht, algemeen erkende principes en normen van internationaal recht en besluiten van Conferenties.

1.4.1 Bij de uitvoering van of deelname aan projecten op het grondgebied van de Russische Federatie zal RRL haar activiteiten uitvoeren in overeenstemming met de grondwet van de Russische Federatie, de wetgeving van de Russische Federatie, algemeen erkende beginselen en normen van het internationaal recht, en de besluiten van Conferenties.

1.4.2 Bij de uitvoering van of deelname aan projecten op het grondgebied van andere staten, voert RRL zijn activiteiten uit in overeenstemming met de wetten van de staat waar het project plaatsvindt of waar aan het project wordt deelgenomen, en met algemeen erkende beginselen en normen van het internationaal recht, besluiten van Conferenties.

1.5 RRL werkt bij het uitvoeren van zijn opdrachten en taken samen met de Ambassade van de Russische Federatie in Nederland, de Regionale Coördinatieraad van Russische Landgenoten (RRRL), de Wereld Coördinerende Raad van Russische landgenoten (WRRL), RRL’s van andere landen en andere organisaties, verenigingen en personen actief in het doorvoeren van belangen van Russische diaspora.

1.6 De officiële taal van RRL is Russisch.

1.7 In het geval van een verzoek van de Nederlandse autoriteiten, wordt de noodzakelijke en gevraagde documentatie van de activiteit van RRL in de Nederlandse taal aan de Nederlandse autoriteiten verstrekt.

2. Doelen van RRL
2.1 Promoten van organisatorische en spirituele consolidatie van Russische landgenoten in Nederland en hun associaties, bevordering van hun wederzijdse steun.

2.2 Verdediging van rechten en interesses van Russische landgenoten.

2.3 Bevordering van wederzijdse steun aan leden van Russische gemeenschappen, zoals steun aan de meest kwetsbare landgenoten en, in het bijzonder, veteranen van Tweede Wereldoorlog (Grote Patriottische Oorlog).

2.4 Behoud en bevordering van wederzijdse banden van landgenoten met hun historische Vaderland.

2.5 Steun aan de inspanningen van organisaties van landgenoten om Russische taal te behouden in het leven van Russische gemeenschap in Nederland.

2.6 Steun aan inspanningen van landgenoten om een positief en objectief imago van Rusland te creëren in het publieke leven van Nederland.

2.7 Ontwikkeling van Russischtalige informatiesteun aan landgenoten.

2.8 Bevordering van actieve participatie van jeugd in de activiteiten van de gemeenschap.

2.9 Opzet van een effectieve coöperatie op regionaal niveau en opzet van gezamenlijke acties van gemeenschappen van Russische landgenoten op belangrijkste vlakken van hun activiteiten.

2.10 Popularisatie met behulp van alle beschikbare communicatiemiddelen van cultuur en geschiedenis, tradities, normen en waarden van Rusland.

2.11 Steun aan inspanningen van organisaties van landgenoten ter behoud van etnisch-culturele diversiteit van Rusland.

3. Taken van RRL

3.1 Vertegenwoordiging van de belangen van de Nederlandse organisaties van landgenoten in de in Nederland gevestigde instellingen van de Russische Federatie, alsmede in de RRRL en WRRL.

3.2 Vervulling van openbare adviesfuncties voor leden van de gemeenschap en overheidsinstanties van de Russische Federatie en samenstellende entiteiten van de Russische Federatie.

3.3 Coördinatie en advisering van in Nederland gevormde non-commerciële organisaties van landgenoten.

3.4 Voorbereiding en organisatie van landenconferenties en fora.

3.5 Uitvoering van beslissingen van wereld-, regionale en landconferenties van landgenoten.

3.6 Identificatie van veelbelovende werkterreinen voor het behoud en de ontwikkeling van het Russische historische en culturele erfgoed, de bescherming en bevordering van de moedertaal;

3.7 Bevordering van de ontwikkeling van Russischtalige media in Nederland;

3.8 Het actief betrekken van de jeugd van landgenoten bij de activiteiten van RRL;

3.9 Het creëren van een sfeer van vriendelijkheid en steun rondom landgenoten in Nederland

4. Functioneringsprincipes van RRL
4.1 Aan RRL nemen deel: leiders van organisaties of verenigingen van Russische landgenoten met een rechtspersoonlijke status, waaronder leiders van media van Russische landgenoten, Russische culturele centra, Russische scholen, Russische kleuterzalen en culturele fondsen.

4.2 Aan RRL kunnen ook fysieke personen deelnemen uit de door de gemeenschap geadviseerde gerespecteerde landgenoten en grote mecenaten, welke een grote mate van betrouwbaarheid genieten.

4.3 RRL is een publieke institutie en is volgens het Burgerlijk Wetboek een Vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid (informele vereniging).

4.4 Leden van RRL worden uitgekozen op verkiezingsconferentie, welke in dezelfde jaar plaatsvindt als conferenties van WereldRaad van Russische Landgenoten en zijn drie jaar actief in deze functie, vanaf datum van afloop van de Mondiale conferentie.

4.5 Leden van RRL hebben Nederland als hun permanente vestigingsplaats.

4.6 RRL functioneert op basis van deze statuten, welke door een gewone meerderheid der stemmen zijn goedgekeurd in een open stemming op een landelijke conferentie der landgenoten.

4.7 Normatieve documenten, op basis van welke RRL der Nederlanden functioneert, zijn te raadplegen op de site van RRL in privédomein voor geregistreerde organisaties en verenigingen der Russische landgenoten in Nederland.

4.8 Leden van RRL maken deel uit van het werk dezes op vrijwillige basis.

4.9 Het is niet benodigd financiële bijdrage te leveren aan de bezigheden van RRL.

4.10 Evenementen, welke door RRL worden gehouden, zijn open voor elke vertegenwoordiger van Russische diaspora van Nederland, leiders en actieve participanten van organisaties der Russische landgenoten, alle vertegenwoordigers van de Russische overheid, alsook aan de Nederlandse overheid, voor zover hun interesse reikt.

4.11 De beslissing over participatie van media in besloten vergaderingen van RRL wordt genomen in een open stemming der leden van RRL.

4.12 Activiteit van RRL wordt georganiseerd op basis van functionele verdelingen der werkzaamheden onder de leden.

4.13 Activiteit van RRL baseert zich op principe van democratie, transparantie, verkiesbaarheid en collegialiteit.

4.14 Coöperatie van organisatie der landgenoten, deelnemend aan RRL, wordt gebaseerd op principes van wederzijdse steun, respect en vertrouwen.

4.15 Bij vaststelling der ledensamenstelling, baseert RRL zich op een rotatieprincipe, met inachtneming van geleidelijkheid der activiteiten.

4.16 Leden van RRL genieten vertrouwen en respect van organisaties, door welke zij gedelegeerd zijn, participeren actief in werkzaamheden van de Russische diaspora, voeren haar doelen uit en voeren beslissingen van conferenties der landgenoten uit.

4.17 Leden van RRL doen moeite om een sfeer van vriendschap, constructieve coöperatie en een goed moreel klimaat te creëren binnen de diaspora.

4.18 Leden van RRL dienen zelf een voorbeeld te zijn oprechtheid, betrouwbaarheid, eerlijkheid, competentie en rechtvaardigheid en dienen een hoge morele reputatie te hebben.

5. Verkiezingen voor RRL
5.1 De RRL wordt gevormd tijdens een landelijke conferentie van landgenoten door middel van een verkiezing. De conferentie wordt gehouden in hetzelfde jaar als dat het globale congres van de landgenoten wordt gehouden.

5.2 Zowel de lijst van organisaties met een kandidaat voor de verkiezingen van de RRL als informatie over elk van de kandidaten zullen twee maanden voor de verkiezingen van de RRL beschikbaar zijn op de website, in het privédomein van de op de website geregistreerde organisaties en verenigingen van Russische landgenoten die gevestigd zijn in Nederland.

5.3 De kwestie aangaande de grootte van de samenstelling van de RRL kan door de op dat moment in functie zijnde RRL opengesteld worden voor verandering gedurende de verkiezingen van de RRL.

5.4 De grootte van de samenstelling van de RRL wordt bepaald gedurende de verkiezingen van de RRL die in principe eens in de drie jaar worden gehouden of in hetzelfde jaar dat het globale congres van de landgenoten wordt gehouden.

5.5 Het resultaat van de verkiezing voor de samenstelling van de RRL wordt bepaald doormiddel van een geheime stemming door de aanwezige gedelegeerden van de conferentie.

5.6 De stemmen worden geteld door een commissie die voor dit ene doeleinde samengesteld was.

6. Leiding van RRL
6.1 RRL wordt geleid door de voorzitter. Deze wordt verkozen bij een meerderheid van de stemmen in een geheime stemming van de leden van RRL tijdens een organisatorische vergadering die gehouden wordt na een conferentie waar verkiezingen van de RRL zijn gehouden.

6.2 De kandidaat-voorzitter moet de leiding hebben over een van de legitieme organisaties voor landgenoten, een programma van acties voor de functie voorstellen, actief werken aan de eenheid van landgenoten, actief zorgen voor realisatie van de uitkomsten van de internationale, regionale en nationale conferenties voor landgenoten, bij voorkeur hoger onderwijs hebben afgemaakt, constant in Nederland wonen.

6.3 RRL verkiest bij de organisatorische vergadering na een conferentie waar verkiezingen van de RRL zijn gehouden de secretaris en de ondervoorzitters met een meerderheid van de stemmen in een geheime stemming.

6.4 Bij de organisatorische vergadering na een conferentie waar verkiezingen van de RRL zijn gehouden keurt de RRL de regelgeving, het werkplan en de verdeling van verantwoordelijkheid tussen de leden goed.

6.5 Aangeraden wordt om niet meer dan 2 termijnen achter elkaar voorzitter te zijn.

6.6 De voorzitter van RRL organiseert het eigen werk en het werk van RRL gebaseerd op principes van democratie en transparantie.

6.7 De voorzitter heft het recht om RRL te vertegenwoordigen in alle kwesties betreft RRL.

6.8 Als bij een stemming tijdens een vergadering het aantal stemmen gelijk is verdeeld telt de stem van de voorzitter als doorslaggevend.

6.9 Een taak van de voorzitter is het presenteren van een verslag op de jaarlijkse conferentie van landgenoten.

7. Functionele verplichtingen van RRL
7.1 RRL functioneert op collegiale basis.

7.2 Plannen van werkzaamheden van RRL op korte (tot 1 jaar) en lange (tot 3 jaar) termijn.

7.3 Voordragen van rapporten van de uitgevoerde werkzaamheden (in het algemeen en per aparte richting) ter overweging op de verkiezingsconferentie.

7.4 Het organiseren van werkzaamheden ten uitvoer van besluiten van wereldwijde en regionale conferenties van landgenoten.

7.5 Medewerkende en adviserende activiteiten met organisaties en verenigingen van Russische landgenoten in Nederland.

7.6 Medewerkende en adviserende activiteiten met andere niet-gouvernementele organisaties en overheidsinstanties van Nederland in de sfeer van competenties van welke de positie van de Russische gemeenschap ligt.

7.7 Organisatie en uitvoering van landelijke conferenties van landgenoten en andere activiteiten op landelijk niveau; opstellen van conferentieagenda en bijbehorende documenten.

7.8 Voorbereiden van geconsolideerd programma van organisaties van Russische landgenoten in Nederland voor de volgende goedkeuring bij de landelijke conferentie.

7.9 Het bepalen van het aantal delegaten van elk structuur van landgenoten voor de deelname aan de jaarlijkse landelijke conferentie.

7.10 Voorbereiding van de kandidatenlijst van RRL voor de volgende formering van de nieuwe RRL in de gang van verkiezingen op de volgende landelijke verkiezende conferentie. Kandidaten bij RRL dienen een programma voor de komende periode van hun verblijf in RRL en hun curriculum vitae toe te voegen.

7.11 Voorbereiden van een kandidatelijst voor het delegeren in de regionale en wereldwijde raden van landgenoten voor hun volgende goedkeuring bij de landelijke conferentie.

7.12 Voorbereiding van berichten en documenten voor het voordragen aan de wereldwijde, regionale en landelijke conferenties.

7.13 Voorbereiding en goedkeuring van de kandidatenlijst voor de deelname in regionale, wereldwijde en andere fora en conferenties van landgenoten.

7.14 Het aantrekken van de meest actieve landgenoten die verblijven in Nederland voor het realiseren van RRL-projecten. Realisatie van projecten van RRL delegeren aan actieve landgenoten die verblijven in Nederland.

7.15 Voorbereiding van het rapport over de werkresultaten van RRL voor de betreffende periode.

7.16 Het ondernemen van een passende actie voor het realiseren van andere functies in het licht van doelen en andere taken van RRL die hierboven zijn aangegeven.

8. RRL bijeenkomsten
8.1. Bijenkomsten van RRL worden regelmatig gehouden, minimaal vier keer per jaar. Indien nodig, kunnen buitengewone of aanvullende vergaderingen van RRL worden gehouden.

8.2. Het quorum van vergaderingen van RRL is 2/3 van de personeelslijst van de RRL.

8.3. Data van de vergaderingen van het RRL en de agenda dezer worden met al zijn leden overeengekomen. Daartoe dient de voorzitter van de RRL ten minste 1 maand voor de vergadering per e-mail een aangetekend verzoek aan de leden van de RRL te sturen omtrent de meningen der leden.

8.4. Op basis van de voorstellen ontvangen van de leden van de RRL, ontwikkelt de voorzitter van de RRL de conceptagenda voor de vergadering van de RRL, stuurt de leden van RRL de conceptdocumenten, die moeten worden besproken. Leden van RRL kunnen hun voorstellen en opmerkingen over de ontvangen documenten naar de voorzitter van de RRL sturen. Informatie over deze voorstellen wordt zoveel mogelijk voor de vergadering aan alle leden van RRL overgedragen.

8.5. De voorzitter van de RRL informeert de leden van de RRL vooraf, uiterlijk twee weken voor de vergadering, over de datum, de plaats en het tijdstip van de vergadering van RRL en stuurt hen tevens een conceptagenda.

8.6. De vergadering kan een digitale online audio-/videoconferentie zijn of offline met behulp van offline documentatie, protocollen en offline digitale stembiljetten.

8.7. Op basis van de resultaten van de vergadering van de RRL wordt een protocol opgesteld, dat wordt ondertekend door alle leden van de RRL, die aanwezig zijn bij de vergadering, en wordt de elektronische handtekening als geldig erkend. Binnen twee weken staat het protocol op de RRL-website in de persoonlijke omgeving voor geregistreerde organisaties en verenigingen van in Nederland werkzame Russische landgenoten.

8.8. Als er een afwijkende mening is van de leden van RRL over kwesties die tijdens de vergadering van RRL zijn besproken, wordt deze mening in het protocol opgenomen.

8.9. Alle kwesties, behalve persoonlijke, worden aanvaard door een gekwalificeerde meerderheid van de deelnemers aan de vergadering van RRL.

8.10. Er wordt een audio-opname gemaakt van de vergaderingen van RRL. Het is gesloten, het wordt alleen gebruikt in geval van een geschil en kan niet op internet worden geplaats. De video-opname van de vergadering van de RRL wordt gemaakt indien alle leden van de RRL hiermee instemmen. Door de beslissing van de leden van de RRL kan het gedeeltelijk op sociale netwerken worden geplaatst.

8.11. Op de vergaderingen van RRL kunnen, op uitnodiging en met toestemming van 2/3 van de leden van de RRL, de volgende personen aanwezig zijn:
— vertegenwoordigers van de Russische autoriteiten;
— vertegenwoordigers van internationale en regionale openbare organisaties van landgenoten
— beroemde landgenoten op persoonlijke titel;
— vertegenwoordigers van overheidsinstanties in Nederland;
— vertegenwoordigers van elke organisatie die een aantrekkelijk beeld van Rusland promoot;
— vertegenwoordigers van de media zonder enig recht om materiaal te publiceren over de vergaderingen van RRL zonder toestemming van 2/3 der leden van RRL;

Besluiten over dit onderwerp worden genomen door RRL op basis van aanvragen die zijn ontvangen van de bovengenoemde organisaties.

9. Uittreding uit de RRL
9.1 Elke lid van de RRL kan worden ontheven uit zijn ambt door een beslissing van de RRL, die genomen wordt met een kwantitatieve meerderheid der stemmen (50%+1).
Een dergelijke beslissing kan worden voorgesteld door:
9.1.1 De voorzitter van RRL;
9.1.2 2/3 der leden van RRL;
9.1.3 De organisatie welke zijn afgevaardigde in de RRL heeft gedelegeerd.

9.2 Elke uitgekozen lid van RRL kan vrijwillig uit de RRL treden.

9.3 Organisatie, die haar plaats in de RRL heeft verloren wegens omstandigheden, zoals omschreven in artikelen 9.1 en 9.2 heeft het recht binnen een maand een nieuwe kandidaat voor te stellen om haar organisatie te vertegenwoordigen bij de RRL in de overgebleven tijd.

9.4 Als binnen een maand de organisatie, die haar plek in de RRL heeft verloren wegens omstandigheden zoals omschreven in artikel 9.1 en 9.2 niet een nieuwe kandidaat voorstelt voor de RRL, zal de RRL een nieuwe kandidaat uitkiezen voor de periode tot de volgende conferentie der landgenoten uit de lijst van actieve organisaties van landgenoten, waarbij de beslissing wordt gemaakt middels een kwantitatieve meerderheid van RRL (50%+1).
De nieuwe lid van RRL zal tijdelijk de verantwoordelijkheden van een lid van RRL waarnemen tot de eerstvolgende landelijke conferentie.
Op de volgende landelijke conferentie kan de nieuwe lid van RRL daadwerkelijk worden uitgekozen door een kwantitatieve meerderheid der stemmen in een geheime stemming of kan een andere lid worden uitgekozen voor RRL.

10. Jaarlijkse Landelijke conferentie van Russische landgenoten in Nederland, gehouden onder het patronaat van RRL
10.1 Elke organisatie van landgenoten, Russische kleuterschool en school, Russischtalige kunst- en cultuurgenootschap, cultureel centrum, door Russische landgenoten opgerichte onderneming of persorgaan kan tot vier personen delegeren naar de jaarlijkse conferentie.

10.2 Beslissing over aantal delegaten van elke organisatie wordt genomen door RRL op collegiale basis, waarover het minder dan een maand voor begin van conferentie de landgenoten een toelichting doet op de website.

10.3 Delegatie van elke organisatie of vereniging van landgenoten heeft een stem tijdens de landelijke conferentie. Deze stem kan niet worden doorgegeven aan delegaties van andere organisaties.

10.4 Alle delegaten en gasten van conferenties kunnen hun mening uiten over alle agendapunten.

10.5 Vertegenwoordigers van staatsstructuren der Russische Federatie, Russische pers, traditionele geloofsovertuigingen en religieuze verbonden, landgenoten pers en Nederlandse pers, alsook bekende landgenoten op persoonlijke titel kunnen als uitgenodigden deelnemen aan de conferentie.
Zij kunnen op eigen initiatief deelnemen, alsook op uitnodiging van RRL. Beslissing over uitnodiging wordt collegiaal genomen door RRL op een van de vergaderingen.

10.6 Vertegenwoordigers van Nederlandse overheidsinstellingen kunnen worden uitgenodigd voor participatie in de jaarlijkse conferenties.

10.7 Uitgenodigden bij de jaarlijkse conferenties nemen niet deel aan de besluitvorming.

10.8 Uitgenodigden krijgen het recht:
— Te participeren op de plenaire sessies tijdens conferentie
— Hun mening te uiten mondeling, dan wel schriftelijk.
— Participeren in de bespreking van einddocumenten op de conferentie.

10.9 Deelnemerslijst van delegaten, die aan de RRL participerende organisaties vertegenwoordigen, en van uitgenodigden, wordt mits mogelijk niet minder dan twee weken voor begin van conferentie gevormd.

10.10 Landelijke conferenties van Russische landgenoten vinden jaarlijks plaats.

10.11 In het jaar wanneer de Mondiale Congres van Russische landgenoten wordt gehouden, vindt een verkiezingsconferentie plaats.

10.12 Alle andere jaarlijkse conferenties zijn of verslaglegging conferenties of thematische conferenties, afhankelijk van de beslissing van RRL.

10.13 Datum van opening, plaats van uitvoering, duur en agendapunten van een conferentie worden bepaald aan de hand van collegiale beslissing van RRL en worden op de website gepubliceerd minstens een maand voor aanvang conferentie.

10.14 Tijdens de opening van conferentie wordt uit het midden van de delegaten een voorzitter uitgekozen.

10.15 Tijdens verkiezing van voorzitter der conferentie wordt een principe van jaarlijkse rotatie toegepast.

10.16 Voorzitter van RRL kan niet participeren in mandaat-, tellings- en redactiecommissie.

10.17 Voorzitter van conferentie dient behoudens controle van het uitvoeren van deze regels tijdens conferentie ook.
— Elke vergadering binnen de conferentie te openen en te sluiten.
— De discussie te voeren tijdens plenaire sessies.
— Het woord te geven Stemmingen initiëren over bepaalde onderwerpen.
— Verloop van de vergadering bepalen.
— De orde tijdens vergaderingen te handhaven.

10.17.1 Tijdens bespreking van elk agendapunt kan voorzitter der conferentie binnen zijn ambt de conferentie voor te stellen een regeling voor redevoeringen in te stellen, hun opname te staken, aantal redevoeringen van elke participant te limiteren, de discussie te sluiten, de vergadering te pauzeren, dan wel te sluiten.

10.17.2 Tijdens het uitvoeren van zijn functies dient de voorzitter de conferentie te gehoorzamen.
10.18 Tijdens de jaarlijkse landelijke conferentie wordt een mandaatcommissie van 3 personen uitgekozen om de bevoegdheden van de delegaten te controleren.
Samenstelling van de mandaatcommissie wordt middels een open stemming bepaald.
Uitgekozen leden van deze commissie kiezen middels een open stemming de voorzitter van deze commissie.

10.19 Tijdens de jaarlijkse landelijke conferentie wordt een redactiecommissie uit de leden van de conferentie uitgekozen, normaliter bestaande uit 3 personen, welke de conferentienotulen vervaardigen en de beslissingen van de conferentie voorbereiden.
De samenstelling van de redactiecommissie wordt middels open stemming bepaald.
De notulen van de conferentie worden door redactiecommissie ondertekend en gepubliceerd op de site van RRL niet later dan 20 dagen na einde conferentie.

10.20 Tijdens de driejaarlijkse verslaglegging- en verkiezingsconferentie wordt een tellingscommissie uitverkozen uit de delegaten van de conferentie, normaliter bestaande ui 3 personen, welke de gang van de verkiezingen controleert.

De samenstelling van de commissie wordt middels een open stelling bepaald.
Tijdens verslalegging- en verkiezingsconferentie kan tellings- en mandaatcommissie in een worden samengevoegd.

Uitkomst van de verkiezingen wordt door een protocol van de tellingscommissie vastgelegd.
Protocol der verkiezingen wordt door de tellingscommissie ondertekend en niet meer dan vijf dagen na sluiting conferentie gepubliceerd op de website van RRL.

RRL is er verantwoordelijk voor 3 jaar na de verslaglegging- en verkiezingsconferentie alle documentatie, welke te maken heeft met verkiezing van leden van RRL te houden tot overhandiging van desbetreffende documentatie aan de volgende RRL.

10.21 Voorzitter van RRL legt jaarlijks op de conferentie een verslag van werk van RRL, normaliter in geschreven vorm met publicatie van deze op de website van RRL.

10.22 Met als doel bevorderen van harmonieuze verloop van conferentie streven delegaten van de conferentie er naar de beslissingen te nemen op basis van consensus, dat wil zeggen op basis van een consensus, zonder een stemming.

10.23 Bij onmogelijkheid tot consensus wordt er gestemd over een voorstel.
Stemming op de conferentie gebeurt openlijk bij alle agendapunten, behoudens verkiezingen, middels dan wel opheffen der mandaten, welke de delegaten die stemrecht hebben in ontvangst nemen tijdens registratie, dan wel opheffen van handen, dan wel opstaan; echter mag elke delegaat een stemming per delegaat eisen.

10.24 Een beslissing wordt gezien als genomen zijnde wanneer niet minder dan een helft delegaten in de zaal daarvoor stemt (niet minder dan 50+1).

11. Veranderingen aanbrengen in de Statuten, in werking treden van Statuten, deponeren van Statuten.
11.1 Voorstellen tot veranderingen in en toevoegingen tot de huidige Statuten worden uitgewerkt door RRL en aangenomen door een meerderheid der stemmen op de volgende landelijke conferentie der landgenoten.

11.2 Tijdens vervaardigen van andere functies, conform de doelen van RRL worden bijlagen bij deze Statuten opgesteld, welke worden aangenomen door een meerderheid der stemmen van RRL (50%+1).

11.3 Huidige Statuten van RRL treden in werking vanaf de datum van goedkeuring door landelijke conferentie.

11.4 Huidige Statuten van RRL worden gedeponeerd op de officiële domein van RRL van Nederland.